Corona

Corona

Aanpassing en maatregelen

Zoo Bizar ziet de adviezen van de overheid als leidend voor het bedrijfsbeleid en zal zich aan de actuele richtlijnen RIVM-richtlijnen en de richtlijnen van de Veiligheidsregio houden.

Beleid:

*Maximale bezoek capaciteit van 30 bezoekers per tijdslot van 90 minuten. Door online ticketverkoop wordt dit gewaarborgd.

*Door de opgeslagen reserveringsgegevens kunnen, indien er toch een bezoeker is geweest met een coronabesmetting, andere bezoekers gecontacteerd worden door de GGD. Bezoekers die niet gereserveerd hebben en bij de kassa hun entree betalen dienen hun contactgegevens te noteren.

*Groepsreserveringen zijn geannuleerd en worden vooralsnog niet meer ingeboekt.

Hygiëne protocol:

* Minimaal 2 x per dag schoonmaak/ontsmetting van alle bezoekerscontactoppervlakten (o.a. toilet, zelfbediening, presentatieruimte).

* Minimaal 3 x per dag ontsmetting betaal-eenheden (pin).

* Registratielijst van de schoonmaakbeurten wordt bijgehouden.

* Medewerkers houden zich aan de RIVM-richtlijnen met betrekking tot hygiëne.

* Desinfecterende hand-gel voor bezoekers is op verschillende logische plekken geplaatst.

Regels voor bezoekers:

* Ga niet van huis bij gezondheidsklachten.

* Volg de Hygiënemaatregelen

* Was of ontsmet uw handen bij binnenkomst én vertrek.

* Vermijd het OV waar dat kan en kom zoveel mogelijk met eigen vervoer

* Kom alleen naar het recreatiebedrijf als gezelschap of reis alleen.

* Betaal zoveel mogelijk met pin of contactloos (pin of mobiel).

* Laat uw jas in de auto. Gebruik van de garderobe is geheel op eigen risico.

* Houd 1,5 meter afstand van iedereen die niet bij het eigen gezelschap hoort.

* Volg altijd de aanwijzingen van medewerkers op.

* Houd het gezellig en veilig en ga respectvol met elkaar om.

Praktisch genomen maatregelen

De volgende praktische maatregelen zijn genomen:

*Via de website kan de bezoeker zijn/haar entreekaarten kopen en het bezoek plannen. Er komen afhankelijk van de dag 3 tot 5 verschillende bezoekmomenten. Indien er toch een bezoeker is geweest met een coronabesmetting kunnen door de opgeslagen reserveringsgegevens andere bezoekers gecontacteerd worden door de GGD.

*Huisregels in het kader van de RIVM-richtlijnen worden kenbaar gemaakt bij de ingang van het gebouw en nogmaals binnen.  (hygiëne regels, afstand regels ed.).

*Route eenrichtingsverkeer is met lijnen, pijlen en bordjes aangegeven. Op meerdere plaatsen wordt  op de minimaal te houden afstand van 1,5 meter geattendeerd.

*Inrichting van de entree en de indeling van de souvenirshop is aangepast, zodat er een logische en veilige doorstroming van het eenrichtingverkeer op 1,5 meter afstand plaatsvind.

*Plaatsing van plexiglas afscheiding bij betaalpunten entree en kassa winkel .

*De uitgang is een andere dan de ingang, zodat bezoekers elkaar daar niet kunnen kruisen.

*Er is enkel ondersteunende “horeca” met verkoop van drankjes en voorverpakte waren zoals koeken, chips en ijsjes in de vorm van zelfbediening.  Bij de kassa is mondelinge sturing naar de zit-gelegenheden.

*Deze zitgelegenheden zijn enkele picknickbanken die buiten staan en op minimaal 1,5 meter afstand van elkaar geplaatst.

*Op een centrale plaats is de gelegenheid om de handen te wassen en desinfecterende hand-gel voor bezoekers is op diverse logische plekken geplaatst. In ieder geval bij de in- en uitgang.

*De ruimte waar de educatieve vertelling/zintuigenpresentatie over de dieren plaatsvind  is toegankelijk voor maximaal 8 huishoudens met een maximum van 30 personen ( i.p.v. 70 personen). Plaatsen zijn afgezet zodat de 1,5 meter per gezelschap gewaarborgd is.

*Tafels en zitgelegenheden ( = bezoekerscontactoppervlakten)  zijn van een laklaag voorzien zodat het makkelijk te reinigen is. Stoelen met stoffen bekleding zijn vervangen.

*Toilet is veilig toegankelijk. Handzeep en papieren handdoekjes zijn aanwezig. Deze word door ons paar keer per dag gereinigd en er is desinfectant in het toilet aanwezig zodat de bezoeker ook zelf kan schoonmaken.

Handhaving maatregelen:

De veiligheid van bezoekers, medewerkers, leveranciers en dieren staat centraal bij onze voorschriften. Hierbij zijn de huisregels van Zoo Bizar en de richtlijnen van het RIVM leidend.

Zoo Bizar behoudt zich het recht om bezoekers, leveranciers of medewerkers toegang tot het bedrijf te weigeren bij twijfel over de gezondheidstoestand.

Bezoekers die zich bewust niet aan de regels houden wordt de verdere toegang gweigerd.

Ambtelijke toezichthouders/handhavers zijn welkom.

 

Educatief programma:

Onze presentatie/educatieve momenten worden alleen uitgevoerd als afstand tussen educatie medewerkers onderling en tussen bezoekers onderling kan worden gewaarborgd. Kinderen onder de 12 jaar onderling vormen hierbij de uitzondering.

Er is geen fysiek contact tussen educatiemedewerkers en bezoekers.

Direct contact met bezoekers van 12 jaar en ouder en onze dieren wordt vermeden.

Entertainment/educatieve momenten kunnen worden ingezet om doorstroming te bevorderen.

Er wordt altijd 1,5 meter afstand gefaciliteerd.

De presentatieruimte is toegankelijk voor maximaal 8 gezelschappen met een maximum van 30 personen ( i.p.v. 70 personen). Plaatsen zijn dusdanig afgezet zodat de 1,5 meter, tot andere, per gezelschap** gewaarborgd is.

*Zoo Bizar heeft persoonlijk diercontact in het educatieve programma opgenomen. Zodra er meer bekend is over landelijke regelgeving met betrekking tot dier – mens relaties, zullen, indien mogelijk, bovenstaande regels versoepeld worden/vervallen zodat het educatieve protocol weer voldoet.

**Gezelschap – mensen die gezamenlijk een huishouden voeren of een sociale eenheid vormen zoals een gezin, partners, huisgenoten.

Bezoekers in relatie tot dieren

Zoo Bizar heeft geen voor corona gevoelige diersoorten als primaten, fretten, nertsen en katachtigen in haar collectie.